Inginerul de marketing și informaticianul care se ocupă de e-commerce și marketing știe că acesta nu înseamnă doar logo-uri și postări, ci rezolvarea problemelor clienților.
În epoca rețelelor sociale, mulți sunt convinși că marketingul înseamnă o ședință foto reușită, poate un videoclip creativ, „filmări cu drona” și postarea frecventă a acestor rezultate.
Unii chiar pot petrece ore, zile întregi discutând despre culorile RGB, CMYK și despre logo-uri. Și sunt convinși că fac o muncă de marketing impecabilă.
Da, asta este impresia transmisă de mass-media și social media. Însă, în realitate, toate acestea nu fac decât să lustruiască vârful aisbergului.
Pornind de la aceste realități, nu este (prea) surprinzător că un informatician sau un inginer de marketing obține adesea rezultate mai bune.
Marketingul adevărat, ca și coloana vertebrală a unei afaceri, se bazează pe înțelegerea și rezolvarea unei probleme sau a unei dureri reale ale clienților
Da, știm că partea spectaculoasă și satisfăcătoare a muncii este atunci când postările – organice sau plătite – atrag mii de like-uri și comentarii pozitive.
Dar de multe ori vedem campanii, chiar și la firme mai mici, unde se adună zeci de mii de aprecieri, sute de distribuiri, iar la final de lună casa este goală. În acel moment, toată lumea se întreabă: Ce nu a mers bine?
Poate fi vorba despre alegerea greșită a segmentului-țintă, despre o poziționare neclară, un produs sau serviciu prea scump, ori un proces de cumpărare complicat.
Însă, în cele mai multe cazuri, produsul sau serviciul pur și simplu nu rezolvă o problemă reală, importantă.
„Nu e treaba noastră”, răspund mulți experți în social media marketing.
Da, într-adevăr, dar atunci nu ar trebui să se promoveze ca agenție full service de marketing, ci pur și simplu ca furnizori de servicii de social media.
Inginerul de marketing și specialistul IT fac marketingul mai bine…
În ultimele săptămâni am avut mai multe discuții cu ingineri și informaticieni care m-au surprins prin gândirea lor complexă de marketing și antreprenoriat.
Aceeași perspectivă s-a reflectat și la Conferința Digital Székelyföld.
Ce aveau toți în comun? Faptul că au pornit de la rezolvarea unei probleme reale și aveau o gândire sistemică.
Ce fel de problemă?
Poate fi una socială, economică, tehnică, medicală etc. – dar ei o analizează în profunzime, cercetează și se implică până înțeleg exact care este cauza reală și ce soluție eficientă se poate aplica.
De altfel, multe companii își recrutează deja angajații cu astfel de titluri: sales engineer, inginer de marketing, sales engineer, marketing IT specialist, e-commerce developer.
De ce sunt buni inginerii și informaticienii în marketing?
- Viziune de sistem și de proces: inginerul vede legăturile dintre producție, vânzări și nevoile clientului. Lucrează pas cu pas, conștient și structurat.
- Gândire bazată pe date: în (industria) marketingului, deciziile trebuie luate pe baza măsurătorilor, statisticilor și a ROI-ului – nu din intuiție, deși uneori și aceasta poate aduce rezultate spectaculoase. Dar pentru asta trebuie să gândești cu mintea clientului.
- Abordare orientată pe problemă: pentru un inginer este natural ca în spatele fiecărei cerințe a clientului să existe o problemă tehnică sau operațională concretă.
- Comunicare în limbajul potrivit (profesional): clienții industriali și specialiștii din domeniu înțeleg și apreciază o comunicare clară, argumentată tehnic.

Mini Studiu de caz „Katti” – Marketingul eficient nu înseamnă logo, ci soluție
Unul dintre cei mai apreciați experți și traineri în domeniul inteligenței artificiale din Transilvania (și nu numai), Balázs Aaron, fondatorul Chillygence, a prezentat la ediția jubiliară a Forumului Tinerilor Antreprenori de la Miercurea Ciuc un studiu de caz fascinant, care a demonstrat viteza și eficiența proiectelor bazate pe inteligență artificială.
Da, știm, astăzi aproape toată lumea folosește ChatGPT sau alte platforme generative de AI pentru a crea postări pe rețelele sociale. Însă Áron pornește de la bază: identifică o problemă reală, o cercetează, o analizează și abia apoi construiește o soluție – un sistem sau chiar o afacere completă – în jurul acesteia.
Problema: o situație aparent banală, dar extrem de frustrantă – atunci când vrem să facem o programare la medicul de familie sau la frizer și nimeni nu răspunde la telefon. Din perspectiva prestatorilor de servicii, situația este și mai gravă: în timp ce sunt ocupați cu clienții, telefonul sună continuu, iar până reușesc să sune înapoi, persoana nu mai răspunde. Rezultatul? Clienți frustrați sau pierduți și o mulțime de timp irosit.
Soluția: KATTI, un asistent virtual bazat pe inteligență artificială, controlat vocal, care gestionează apelurile și programările.
L-am întrebat pe Aaron ce recomandări are pentru antreprenorii aflați la început de drum sau pentru micile firme aflate în dezvoltare:
„Nu a fost niciodată mai ușor și mai ieftin să începi o afacere ca acum. Tot ce trebuie să faci este să găsești o problemă! Asta e gratuit!
Eu am avut noroc. Nașul meu este medic veterinar și era mereu deranjat de apeluri, chiar și în weekend, deși majoritatea clienților doar voiau o programare pentru săptămâna următoare. El m-a rugat să găsesc o soluție bazată pe inteligență artificială. Apoi am realizat că aceeași problemă o au și medicii de familie și toți prestatorii care lucrează pe bază de programări.”
După identificarea problemei, a venit și soluția:
Un asistent vocal virtual bazat pe AI, care răspunde la apeluri, gestionează calendarul de programări și trimite notificări prin SMS către clienți.
„Marketingul? A fost simplu. Aveam nevoie doar de o imagine, de un personaj – așa s-a născut Katti, secretara mereu amabilă, răbdătoare și disponibilă, care răspunde întotdeauna la telefon.”
Aș adăuga doar că marketingul, în cazul lui Aaron, a început odată cu identificarea problemei.
Ceea ce el numește marketing ar putea fi descris mai precis ca proces de comunicare și atragerea clienților.
Brandingul, logo-ul și social media sunt doar „ambalajul” – esențial este ce și cum rezolvi.
Dacă vrei să înveți, să experimentezi și să cunoști personal abordarea lui Áron, îl poți întâlni pe 8 noiembrie, la Miercurea Ciuc la un workshop interactiv în limba maghiară.
👉 Află mai multe AICI!
Specialistul în marketingul (industrial al) viitorului – inginerul de marketing și IT-istul din biroul de marketing
Datorită digitalizării (Industry 4.0), marketingul și IT-ul – prin componente precum web design, UX, algoritmi, digital sales funnel, agenți AI și API-uri – se contopesc tot mai mult. Cel de la marketing trebuie să învețe informatică, cu focus pe domeniile sus amintite și informaticianul, inginerul trebuie să învețe mai mult marketing.
Marketingul industrial 4.0 impune integrarea cunoștințelor de marketing, a expertizei din industrie și a instrumentelor digitale.
Vor avea succes acele companii în care:
- specialistul în marketing înțelege produsul,
- responsabilul de vânzări înțelege clientul,
- iar inginerul înțelege comunicarea.
Marketingul (industrial) nu se referă la ceea ce spunem despre noi, ci la problemele reale pe care le rezolvăm în locul clientului.
Specialiștii în marketing ai viitorului nu vor fi graficieni publicitari, ci soluționatori de probleme – profesioniști care înțeleg tehnologia, oamenii și afacerile deopotrivă.
Dr. Székely Szilárd
Expert în Marketing Industrial, Lector universitar