Marketingul locurilor
Marketingul locurilor utilizeaza principile si metodele marketing clasic pentru a dezvolta atractivitate unui loc (sat, oraş, regiune, ţară), respectiv de a creşte şansele de supravieţuire şi dezvoltare viabilă pentru turism, investitori şi populaţia locală.
Cine "vinde" locul, regiunea, localitatea? - agenţii de dezvoltare, agenţii de turism, autorităţiile locale.
Trebuie să întelegem, cum iau deciziile "cumpărătorii", cum aleg o destinaţie:
- investitorii, unde şi de ce investesc banii lor?
- turiştii unde îşi petrec vacanţele?
- unde se simte bine populaţia?
Aceste decizii nu sunt luate la întâmplare, ele pot fi şi trebuie influenţate. Unii dintre noi depun eforturi serioase: atrag firme - investitori, (de ex. micile localităţi din regiunea Arad), elaborează programe turistice (de ex. Praid). Alţii în schimb aşteaptă. Dacă nu ne apucăm de muncă, nu vor fi nici rezultate.
Strategia de marketingul locurilor - trebuie elaborată o imagine a locului, aşa cum dorim să-l vedem peste 5-10 ani. Trebuie luate măsuri concrete, armonizate. Dacă dorim să dezvoltăm turismul rural, atunci vom avea nevoie în primul rând de drumuri şi facilităţi. Dacă dorim să atragem investitori atunci să dezvoltăm infrastructura.
Targetul - să luăm o decizie, pe cine dorim să atragem? Turişti din ţară sau străini? Investitori din occident? Sau dorim să ne vindem produsele artizanale sau casele de lemn în alte ţări?
Responsabili - conducerea locală trebuie să promoveze aceste demersuri. Ei pot beneficia de ajutorul unor specialişti independenţi, consultanţi, care
colaborează intens cu cei locali.